ศิลปินเสวนา เนื่องในนิทรรศการ Missing Links
ศิลปินเสวนา เนื่องในนิทรรศการ Missing Links โดย อะนีดาโยเอ อาร์ลี (Anida Yoeu Ali) และ มาเรีย ทานิคูชิ (Maria Taniguchi) จัดในวันเสาร์ที่ 11 กรกฎาคม 2558 เวลา 14.00-17.00 น. ณ ห้องสมุดวิลเลียมวอร์เรน : William Warren Library
หอศิลป์บ้านจิมทอมป์สันมีความยินดีขอเชิญฟัง
ศิลปินเสวนาโดยอะนีดาโยเออาร์ลี(กัมพูชา) และมาเรียทานิคูชิ(ฟิลิปปินส์) เนื่องในนิทรรศการMissing Links นิทรรศการงานภาพเคลื่อนไหวจากเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ในวันเสาร์ที่11 กรกฎาคมพ.ศ.2558 เวลา14.00-17.00น.
ณห้องสมุดวิลเลียมวอร์เรน ซอยเกษมสันต์2 ถนนพระรามที่1 แขวงปทุมวัน
(สามารถเดินทางโดยรถไฟฟ้าลงสถานีสนามกีฬาแห่งชาติ)การบรรยายครั้งนี้เกี่ยวเนื่องกับนิทรรศการMissing Links โดยจะดำเนินรายการเป็นภาษาอังกฤษและแปลสรุปเป็นภาษาไทย
สำหรับนิทรรศการMissing Links เปรียบเสมือนพื้นที่ในการสืบค้นและการย้อนกลับมามองอดีตอีกครั้งถึงเรื่องราวการรับรู้ของผู้คนในระหว่างช่วงการก้าวเข้าสู่ความเป็นสมัยใหม่การพัฒนาอุตสาหกรรมการพัฒนาเข้าสู่สังคมเมืองรวมถึงการอพยพย้ายถิ่นฐานในพื้นที่บริเวณแถบเอเชียตะวันออกเฉียงใต้นี้โดยนำเสนอผ่านภาพเคลื่อนไหวจากการสร้างของศิลปินจากประเทศแถบเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ที่มีความสนใจและทำงานเกี่ยวกับช่วงเวลาของการก้าวเข้าสู่ความเป็นสมัยใหม่ผ่านบริบทของตัวศิลปินทั้งที่เกิดจากแรงขับของการล่าอาณานิคมหรือจากตัวศิลปินเองรวมถึงผลสืบเนื่องสู่ปัจจุบันนิทรรศการแบ่งการนำเสนอเป็น2ช่วงเวลา(2ภาค) และแต่ละช่วงจะจัดแสดงประมาณ3เดือนโดยภาคแรกModernization and Urban Conditions นิทรรศการช่วงแรกมุ่งความสนใจไปที่เรื่องราวของการก้าวเข้าสู่ความเป็นสมัยใหม่และสภาวะของสังคมเมืองซึ่งผลงานวิดีโอUntitled (Celestial Motors) ของมาเรียทานิคูชิได้จัดแสดงอยู่ในภาคนี้ผลงานชิ้นนี้มาเรียมุ่งความสนใจไปที่การศึกษารายละเอียดของรถJeepney ซึ่งถือเป็นยานพาหนะหลักในย่านชุมชนเมืองของกรุงมะนิลาถือว่าเป็นนวัตกรรมท้องถิ่นของประเทศฟิลิปปินส์ที่แสดงให้เห็นถึงความสามารถของคนในท้องถิ่นในการปรับใช้รถJeep ทหารที่ถูกทิ้งไว้จากช่วงการยึดครองของชาวอเมริกันและชาวญี่ปุ่นในช่วงหลังสงครามโลกครั้งที่2
ส่วนนิทรรศการภาคที่สองDiaspora and Identity (จัดแสดงตั้งแต่วันที่1สิงหาคม) จะพูดถึงประเด็นการอพยพย้ายถิ่นฐานการพลัดถิ่นแรงงานและอัตลักษณ์การเคลื่อนตัวที่เกิดขึ้นในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ในช่วงระหว่างและหลังสงครามเย็นส่วนใหญ่เกิดจากเหตุผลทางการเมืองและเศรษฐกิจในผลงานวิดีโอบันทึกการแสดงสดNeang Nheak หรือเทพธิดางูโดยอะนีดาโยเออาลีร่วมกับกลุ่มแขมร์อาร์ตและสตูดิโอรีโวลต์ที่แสดงให้เห็นถึงความสัมพันธ์ทางวัฒนธรรมกัมพูชาระหว่างความดั้งเดิมและความเป็นสมัยใหม่ผ่านการใช้เรื่องเล่าในตำนานกับการร่ายรำแบบดั้งเดิมในพื้นที่สถาปัตยกรรมสมัยใหม่ผลงานชิ้นนี้เปรียบได้กับการเคลื่อนย้ายและการเดินทางค้นพบตัวเอง
เกี่ยวกับผู้บรรยาย
สตูดิโอ รีโวลต์ (อะนีดา โยเอ อาร์ลี และ มาซาฮิโระ ซูกาโน)
Neang Neak (Serpent Goddess)
ประเทศกัมพูชา/สหรัฐอเมริกา, 2012, 3:50 นาทีสตูดิโอ รีโวลต์ ( ชิคาโก/พนมเปญ/โอซาก้า)เป็นแลปมีเดียที่ดำเนินการโดยกลุ่มศิลปินอิสระสองคน คืออะนีดา โยเอ อาร์ลี และ มาซาฮิโระ ซูกาโน เพื่อผลิต ผลงานภาพยนตร์ วิดีโอ งานจัดวาง และงานแสดงสด ในเมืองพนมเปญ ประเทศกัมพูชา แลปแห่งนี้เป็นการใช้พื้นที่ร่วมกันของศิลปินแสดงสด อะนีดา โยเอ อาร์ลี และนักสร้างภาพยนตร์ มาซาฮิโระ ซูกาโน ผลงานภาพยนตร์ของมาซาฮิโระ พูดถึงการทบทวนบรรทัดฐานทางวัฒนธรรมและการเมือง ที่จำกัดจินตนาการและทำให้การรับรู้ของเราเสื่อมถ้อยลง อาร์ลี แสดงการอ่านบทกวีและแถลงการณ์เกี่ยวกับการก้าวข้ามอัตลักษณ์ และพรมแดนของตัวเธอเอง ผลงานที่ทั้งคู่ทำงานร่วมกันสร้างความเป็นไปได้ในการยืนอยู่นอกกรอบเรื่องเล่าตามธรรมเนียมที่สืบทอดกันมา สตูดิโอ รีโวลต์ ยังรุดไปข้างหน้าอีกขั้นในการกระตุ้นให้ผู้ชมมีส่วนร่วม และเรียกร้องสิทธิของตนเองกับโลกนี้
ตั้งแต่เริ่มก่อตั้งเมื่อปีพ.ศ.2544 สตูดิโอ รีโวลต์ ได้กลายมาเป็นส่วนสำคัญของศิลปะร่วมสมัยในเมืองพนมเปญ โดยแสดงผลงานมากมายทั้ง งานฉายภาพยนตร์ งานนิทรรศการ และโครงการศิลปะสาธารณะ ผลงานการร่วมมือชิ้นแรกของสตูดิโอ รีโวลต์ 1700% Project: Mistaken For Muslim (2010) ภาพยนตร์เกี่ยวกับอาชญากรรมที่มาจากความเกลียดชังชาวมุสลิมหลังเหตุการณ์ 9/11 ซึ่งได้รับรางวัล LinkTV’s One Chicago One Nation online film competition สตูดิโอ รีโวลต์ มีผลงานภาพยนตร์สารคดีขนาดยาว Cambodian Son ซึ่งชนะรางวัลสารคดียอดเยี่ยมจากเทศกาล San Francisco’s CAAMFest 2014 และเทศกาล Lebanon’s Cultural Resistance Film Festivalมาเรียทานิคูชิ
มาเรียทานิคูชิเกิดเมื่อปีพ.ศ.2524 เมืองดูมาเกตเต้สาธารณรัฐฟิลิปปินส์จบการศึกษาระดับปริญญาโทเมื่อปีพ.ศ.2552 สาขาทัศนศิลป์จากมหาวิทยาลัยGoldsmiths ประเทศอังกฤษมาเรียเคยแสดงผลงานเดี่ยวที่carlier|gebauer เบอร์ลินและIbid ลอนดอน(2005) Silverlens สิงคโปร์และกรุงมะนิลา(2014) Art Statements, Art Basel 44 สวิตเซอร์แลนด์(2013) และEcho Studies, Jorge Vargas Museum กรุงมะนิลา(2011) และนอกจากนั้นยังร่วมแสดงในนิทรรศการกลุ่มอีกมากมายอาทิเช่น8th Asia Pacific Triennial of Contemporary Art, Queensland Art Gallery บริสเบนออสเตรเลีย(2015) Don’t You Know Who I Am? Art After Identity Politics, Museum of Contemporary Art (MHKA), Antwerp โดยภัณฑารักษ์Anders Kreuger และNav Haq Material, Memory, Fluxia กรุงมิลาน(2014) Conversations in Amman, Khalid Shoman Foundation กรุงอัมมานจอร์แดนโดยภัณฑารักษ์Adriano Pedrosa, The Philippine Contemporary: To Scale the Past and the Possible, Metropolitan Museum of Manila กรุงมะนิลาโดยภัณฑารักษ์Patrick Flores(2013) Without a Murmur, Museum of Contemporary Art and Design กรุงมะนิลาโดยภัณฑารักษ์Joselina Cruz, A Reader of Materials and a Writer of Forms, MOT International กรุงบรัสเซลส์โดยภัณฑารักษ์Lucy Macdonald (2013) ปัจจุบันอาศัยและทำงานอยู่ที่กรุงมะนิลากิจกรรมในครั้งนี้ไม่เสียค่าใช้จ่ายในการเข้าร่วม
รายละเอียดเพิ่มเติมหรือสำรองที่นั่งกรุณาติดต่อหอศิลป์บ้านจิมทอมป์สันโทร. 02 612 6741
Email: pr_artcenter@jimthompsonhouse.com/ education@jimthompsonhouse.com
FB: The Jim Thompson Art Center-------------------------------------
The Jim Thompson Art Center presents
Missing Link - Artist Talk by Studio Revolt (Anida Yoeu Ali andMasahiro Sugano, Chicago/Phnom Penh/Osaka)) and Maria Taniguchi (Manila)Saturday 11th July 2015 at 14.00-17.00 pm.
At William Warren Library, Soi Kasemsan 2, Rama 1 Rd., Pathumwan (BTS National Stadium)This artisttalk is an educational program held in conjunction with the Art Center's current Missing Links exhibition. The talk will be conducted in English with a brief Thai translation.
The exhibition Missing Links uncovers the issues of the people's sensorium during the process of modernization, industrialization, urbanization and migration in the Southeast Asian region. Missing Links is an art exhibition featuring video, moving images, and time-based works by artists from the Southeast Asian region and beyond. These artists address and explore the modernization period through their own contexts either by colonial forces or self-determination, and its continuing consequences to the present day.
The show is split into two parts, with each part running for 3 months. The first part focuses on the modernization and urban conditions featuring artists who focus on the state of modernization, industrialization and urban condition as a residue of the colonial period. They explore how localpeople deal and cope with these conditions. The second part Diaspora and Identity (starts August 1st) focuses on issues of migration, diaspora, labour, and identity. It provides the pretext of the Asian Economic Community, particularly about the mobility of Southeast Asians during and after the Cold War period;changes that weredriven mainly by politics and economics. With the first part dealing with the pre-modern and modernization period in South East Asia, the second partlooksat the globalization which still affects this region and the world.
This talk features two artists whose works is exhibited in part 1 and part 2. Both of their works touch upon their colonial past and the history of war in relationship to the reproduction of their cultural and artistic material.
Manila-based artist Maria Taniguchi’s video work Untitled (Celestial Motors)explores the details of the Philippine's Jeepney, the signature vehicle of metro Manila. This work shows the Philippine locals'ability to cleverly adapt the Jeep vehicle that was leftover from the American occupation after WWII.
For the Khmer Arts, Anida Ali and Masahiro Sugano work with the video performance, Neang Nheak(“Serpent Goddess”)that reflects the Cambodian cultural relationship between tradition and modernity. Using this ancient storytelling with classical dance and modern architecture, this piece is a metaphor for displacement and the journey to self-discovery.
About speakers:
Studio Revolt (Chicago/Phnom Penh/Osaka)
Studio Revolt is an independent artist-run media lab that produces films, videos, installations and performance projects in Phnom Penh, Cambodia. The media lab serves as a collaborative space for both performance artist Anida Yoeu Ali and filmmaker Masahiro Sugano. Through his films, Sugano reconsiders cultural and political norms that have constricted our imagination and dulled our senses. Ali performs unapologetic poems and declarations of the self beyond fixed identities and borders. Together their works open up possibilities for people to exist outside of conventional narratives. Studio Revolt takes it a step further by urging viewers to become participants and stake their claim in this worldSince their arrival in 2011, Studio Revolt has become a prominent presence in the contemporary arts scene of Phnom Penh showcasing their works in public screenings, exhibitions, and public art projects. Studio Revolt’s first collaboration, 1700% Project: Mistaken For Muslim (2010), a film about hate crimes against Muslims after 9/11, was the grand prize recipient for LinkTV’s One Chicago One Nation online film competition. The following year their short film My Asian Americana (2011) addressing the issue of Cambodian American deportations won the popular public vote in a White House competition but failed to be rewarded as promised by contest organizers. In 2013, Studio Revolt received the Center for Asian American Media’s Innovation Fund, commissioning a series of 4 webisodes for Verses In Exile, about deported poet Kosal Khiev. Verses in Exile is currently airing online at PBS.org. In 2014, the studio released their feature documentary film Cambodian Son, which won Best Documentary in San Francisco’s CAAMFest 2014 and Lebanon’s Cultural Resistance Film Festival.
Anida Yoeu Ali
Anida Yoeu Ali (b.1974, Battambang) is an artist whose works span performance, installation, video, images, public encounters, and political agitation. She is a first generation Muslim Khmer woman born in Cambodia and raised in Chicago. After residing for over three decades outside of Cambodia, Ali returned to work in Phnom Penh as part of her 2011 U.S. Fulbright Fellowship. Utilizing an interdisciplinary approach to art making, her installation and performance works investigate the artistic, spiritual and political collisions of a hybrid transnational identity.
Her works were featured in the Open Sea exhibition at the Musée d’art Contemporain (Lyon, France) and at the Asia Pacific Triennial 8 at the Queensland Art Gallery (Brisbane, Australia) where a newly commissioned video of the series will be premiered. Additionally, Ali will perform a new piece, Beheadings, at the Palais de Tokyo (Paris, France), specifically commissioned for the Secret Archipelago exhibition. Later she will exhibit works from the Enter Series at the international event Lille 3000 (Lille, France). Ali’s artworks are included in several private collections and the public collection of the Mainland Art Fund, Australia.Maria Taniguchi
Maria Taniguchi was born in 1981 Dumaguete City, Philippines. Maria received the MFA Art Practice from Goldsmiths, London in 2009. She had solo exhibitions in Carlier|gebauer, Berlin and Ibid, London (2005), Silverlens Singapore and Manila (2014), Art Statements, Art Basel 44, Switzerland (2013) and Echo Studies, Jorge Vargas Museum, Manila (2011). She also participated in an international group exhibition included in the 8th Asia Pacific Triennial of Contemporary Art, Queensland Art Gallery, Brisbane, Australia (2015); Don’t You Know Who I Am? Art After Identity Politics, Museum of Contemporary Art (MHKA), Antwerp, curated by Anders Kreuger and Nav Haq, Material Memory, Fluxia, Milan (2014); Conversations in Amman, Khalid Shoman Foundation, Amman, Jordan; curated by Adriano Pedrosa, The Philippine Contemporary: To Scale the Past and the Possible, Metropolitan Museum of Manila, Manila, curated by Patrick Flores(2 013), Without a Murmur, Museum of Contemporary Art and Design, Manila, curated by Joselina Cruz, A Reader of Materials and a Writer of Forms, MOT International, Brussels curated by Lucy Macdonald (2013). Currently Taniguchi lives and works in Manila.Admission Free
For further information or reservation please contact The Jim Thompson Art Center Tel.02.612.6741
Email: pr_artcenter@jimthompsonhouse.com/ education@jimthompsonhouse.com
FB: The Jim Thompson Art Center
ข่าวประชาสัมพันธ์ : หอศิลป์บ้านจิม ทอมป์สัน : The Jim Thompson House